Thomas von Westen foretok tre misjonsreiser til Nordlandene og Finnmark. Under disse reisene samlet han også inn samenes runebommer. Til sammen sendte han minst 70 runebommer sørover til København. Likevel beholdt han en personlig runebomme. Denne brukte han å vise fram i diskusjoner med andre prester og misjonærer. Her skal jeg presentere tegningen av runefigurene fra Westens runebomme og de forklaringene han ga til disse.
Thomas von Westen
Presten og misjonæren Thomas von Westen (1682-1727) var drivkraften i samemisjonen på begynnelsen av 1700-tallet. Som sogneprest i Veøy fra 1710 grunnla han først det pietistiske «collegium» Syvstjernen, en kristen forsamling blant de sju prestene i Romsdalen. Etter at Syvstjernens i 1715 henvendte seg til det nyopprettede Misjonskollegiet i København, ble Thomas von Westen utnevnt som leder av samemisjonen, 28. februar 1716. Som lektor ved domkapitlet i Trondheim, grunnla han preste- og lærerutdanningen for samene, Seminarium Scholasticum. Det var som leder av samemisjonen han foretok sine tre strabasiøse misjonsreiser til Nordlandene, Finnmark og de samiske områdene i Sør-Norge.
Westen og de djevelske noaidekunster
I Ivar Sæters bok, Thomas von Westen – Finnefolkets sande ven, læreren og videnskabsmanden (1926), omtaler han lektor von Westen som en som kunne være lokkende mild, så de hardeste hjerter måtte smelte, men også tordnende i sin Dom.
«La det være slutt med de djevelske noaidekunster, med gand, galder og runebommer,» sa han og fektet med hendene som han ville hive hele stellet i helvetes flammer. (…) Han påbød at alle noaideredskaper, gandfluer og runebommer skulle overleveres til fogden eller lensmannen, om ikke finnerne godvillig ville overlevere sine trolldomssaker til ham, noe de fleste gjorde.1
Da Thomas von Westen forlot prestegården på Nærøy i januar 1723, hadde han over hundre runebomme i sin varetekt.2 Ingen av disse var like, men alle var de uttrykk for den samme samiske naturtroen. Minst 70 av disse runebommene sendte han sørover til København. Disse brant inne i Waisenhusets Bibliotek under den store bybrannen i 1782.3 Også runebommens hammer tilhørte samenes «noaideredskaper».
Figur 1: Skisse av hammeren tilhørende Thomas von Westens runebomme fra 1723 med teksten «En hammer, hvormed Lappen slaaer paa Runebommen».
(Kilde: Riksarkivet, KF ms. nr.233.)
Kildeskriftets opphav
Under Thomas von Westens siste misjonsreise til Finnmark, oppholdt han seg i januar 1723 hos magister Johan Randulf (1686-1735) på Nærøy prestegård sammen med misjonær Jens Kildal (1683-1767). På bakgrunn av de opplysningene Randulf fikk av disse og den kunnskapen han selv satt inne med, fullførte han sin Relation om Finnernes Afguderie i Finmarken og Norderlandene den 11. mars samme år. I ettertid har denne relasjonen blitt kalt for «Nærømanuskriptet» (Riksarkivet, KF ms. nr. 233). Til dette manuskriptet vedla han en tegning av Thomas von Westens personlige runebomme sammen med en «Kort Forklaring over Rune-Bommens Tegning».
Bakgrunnen for Nærømanuskriptet
Den siste kvelden Thomas von Westen oppholdt seg på Nærøy prestegård, satt han og Johan Randulf og diskuterte runebommens betydning. Ifølge Sæters biografi foregikk samtalen slik:
«Disse samene oppfatter sine guder i skikkelser av menn og mennesker», sa pastor Randulf.
«De kaller også engler og djevler med mannsnavn».
«Ja visst gjør de det», svarte von Westen erkjennende.
«De har Fredagsmannen, Lørdagsmannen og Søndagsmannen, men hva betyr dette?»
«De har en mengde guder og en mengde djevler. Snart er det noaidegadze og snart er det Gilla-Sparra-Alma – de gullringers og sølvspenners mann! Så har de Govitter og Passevare Olmai og Passevare Sarva og Lodde og Gili og Rana Neyda – hvem kan holde rede på alt dette?»
Thomas von Westen viste da fram sin runebomme som han hadde fått tak i under et besøk på Rødøy – den grundigste runebommen de hadde sett. Av noaiden som hadde overlevert ham runebommen, hadde han også fått forklaring til tegnene, gandfluenes og de andre veseners forklaringer.4
Figur 2: Tegning av Thomas von Westens personlige runebomme nedtegnet 1723.
(Kilde Riksarkivet, KF ms. nr.233.)
«Runebommens Explcation»
Johan Randulf skrev da ned von Westens forklaringer over runebommens tegnsymboler. Skrivemåten her følger den von Westen oppga, og ikke dagens rettskriving. Ordene i parentes er fra en annen avskrift i den Kollske Samlingen (København) eller fra Knud Leem og Jessen (1767). Kort fortalt forklares symbolene slik:
De gamle nordboers gudelære
En ting var at von Westen og Randulf satt på Nærøy en januarkveld i 1723 og filosoferte over likheter mellom samenes runebommer og gresk og romersk mytologi, skriver Sæter, en annen ting var sammenblandingen med den norrøn gudelæren og kristendommen, slik Randulf bemerket:
Det synes meg, som disse samer har blandet sitt gamle opprinnelige hedenskap med kristelige forestillinger – således som vi finner i de gamle Nordboers Gudelære med islett av Kristi Lære.
Fotnoter
Finnmark Forlag © 2008